Dejte si pozor na nezaplacené faktury. Vario vám s hlídáním dlužníků pomůže

Druhotná platební neschopnost je postrachem všech firem. Proto se vyplatí mít perfektní přehled o pohledávkách, které máte vůči obchodním partnerům a včas se zajímat o jejich osud. S tím vším vám ve Variu pomáhá agenda Pohledávky.

Dejte si pozor na nezaplacené faktury. Vario vám s hlídáním dlužníků pomůže

Druhotná platební neschopnost je postrachem všech firem. Proto se vyplatí mít perfektní přehled o pohledávkách, které máte vůči obchodním partnerům a včas se zajímat o jejich osud. S tím vším vám ve Variu pomáhá agenda Pohledávky.

Přestože si každá firma dává pozor na nezaplacené faktury, občas nějakou pohledávku zapomene řešit. Pokud je tato doba delší než 3 roky, máte smůlu. Dluh je promlčený a své peníze už nikdy nedostanete zpátky.

Pomocník v boji s pohledávkami

S chaosem v dlužných fakturách “zatočí” agenda Pohledávky. V ní se přehledně zobrazují neuhrazené faktury po splatnosti včetně názvu firmy, osoby a dalších údajů. Na kartě Platební morálka pak najdete rychlý přehled o tom, jak daná společnost platí.

Pověřený pracovník zjistí důvod nezaplacení, dohodne s klientem způsob řešení (např. splátkový kalendář, zápočet, kompenzace, odpis, zaslání upomínky) a vše zaznamená do systému.

Pohledávky jsou doplňkovým modulem Varia. Pořizují si je hlavně firmy s větším objemem vystavených faktur, které mají problémovější klienty a potřebují mít své pohledávky pod kontrolou.

Jak zjistit, kdo dluží:

  1. Otevřete si agendu Pohledávky ve výchozím zobrazení. Seřaďte záznamy podle sloupce Počet nových dokladů. Zobrazí se vám kontakty, které mají nové neuhrazené doklady.
  2. Vlevo od kontaktu vidíte ikonu se třemi tečkami. Klepněte na ni a prohlédněte si detaily.
  3. Pokud se chcete podívat, jak vypadá situace se stávajícími dlužníky, seřaďte si záznamy podle sloupce Datum kontroly. Uvidíte kontakty, kterým už vypršel termín odložené splatnosti nebo které je potřeba aktuálně zkontrolovat.

 

Na kartě Pohledávky vidíte všechny dlužné částky od jednoho klienta.

 

Jak postupovat při vymáhání:

  1. Kontaktujte dlužníka a zjistěte situaci.
  2. Otevřete si detail pohledávky a vyberte jednu z možností u pole Důvod nezaplacení.
  3. Vyplňte kolonku Stav pohledávky.
  4. Do pole Datum kontroly vyplňte termín, ve kterém se dlužník zavázal pohledávku vyrovnat.
  5. Všechna čtyři pole (Datum kontroly, Datum odsouhlasení, Důvod nezaplacení, Stav pohledávky) můžete hromadně nastavit pro všechny dlužníkovy pohledávky tlačítkem Nastavit stav.
  6. Vytvořte záznam do deníku Pohledávky a uveďte obvyklé údaje (předmět, druh, osoba a popis události). Záznamy z tohoto deníku se zobrazují také v deníku modulu Adresář, takže i obchodníci mají rychle přehled o nesplacených závazcích klienta.
  7. Učiňte další akce, na kterých jste se domluvili s dlužníkem, např. znovu zašlete fakturu nebo zapište reklamaci.
  8. Pokud při pozdější kontrole pohledávek zjistíte, že je dlužník neuhradil, klikněte na Vystavit upomínky a připomeňte se.
  9. Dále můžete upravovat stav pohledávky na: Dobropisovat, Kompenzovat (stavy editujete v číselníku podle vlastní potřeby) a Odepsat.

 

Agenda pohledávek nabízí i mnoho dalších možností. Všechny je najdete přehledně sepsané v nápovědě.

Pokud si budete chtít práci v agendě Pohledávky vyzkoušet, stačí si toto řešení jednoduše instalovat z VarioShopu.

Firmy vymohou 6,3 % pohledávek

Nikdo přesně neví, kolik si firmy dluží mezi sebou, protože přesné statistiky neexistují. Ale je zajímavé, že společnosti jsou při vymáhání svých pohledávek o dost úspěšnější než stát. Ukázala to statistika, kterou loni zveřejnila společnost Insolcentrum.

Z ní vyplývá, že banky u dlužníků v insolvenci vymohou 7,7 % pohledávek, firmy a drobní živnostníci získají zpět 6,3 % a stát pouhých 2,9 % pohledávek.

Faktury do dvaceti tisíc korun se obvykle nevyplatí firmám ani státu vymáhat. Advokáti a exekutoři požadují zálohu předem a přitom se jim nemusí podařit pohledávku vymoci.

Sledujte nás na Facebooku a na Twitteru a dozvíte se o každém dalším návodu na Vario.