Bylo to jako přesednout z Wartburgu do nové Octavie. Tak mluví o přechodu na Vario obchodní ředitel Snowbitch Jiří Cafourek. Tento skateshop s dvacetiletou tradicí patří v České republice mezi špičku ve svém oboru. Má pětašedesát zaměstnanců a hrubý obrat sto milionů ročně. E-shop, který je součástí obchodu, měsíčně vyřídí sedm až osm tisíc objednávek.
04 | 2016Bylo to jako přesednout z Wartburgu do nové Octavie. Tak mluví o přechodu na Vario obchodní ředitel Snowbitch Jiří Cafourek. Tento skateshop s dvacetiletou tradicí patří v České republice mezi špičku ve svém oboru. Má pětašedesát zaměstnanců a hrubý obrat sto milionů ročně. E-shop, který je součástí obchodu, měsíčně vyřídí sedm až osm tisíc objednávek.
Vario mají ve Snowbitch od roku 2011. „Předtím jsme používali Cézar – snad pravěký systém, který ještě fungoval na DOSu,” vzpomíná Cafourek. Každou agendu vedli v samostatném systému a bylo obtížné se v tom vyznat.
Zlomové byly Vánoce v roce 2010. Firma se začala dostávat ze stotisícových do milionových obratů a měla osmnáct poboček po celé zemi. Ale kvůli pomalé aktualizaci e-shopu přicházela o statisíce korun. „V tu chvíli jsme si řekli, že tak už to dál nejde,” vypráví Cafourek.
Na jaře proto začali hledat nový informační systém. „Chtěli jsme mít vše v jednom – účetnictví, sklad a evidenci majetku. Také jsme potřebovali na systém napojit náš nový e-shop, který jsme připravovali. Cézar by nám on-line propojení neumožnil,” říká.
Ve výběrovém řízení si ve Snowbitch nechali představit asi deset různých ERP. Při výběru měli tři hlavní priority:
Nakonec se rozhodli pro Vario. Kromě komplexnosti systému se jim zamlouvala i cena. „Ostatní ERP systémy, které měly stejné funkce, byly o dost dražší,” říká Cafourek.
Jednou z věcí, která je na Variu zaujala, bylo rychlé vyřízení objednávek z internetu. „Modul Expedice je hodně vychytaný. Objednávku díky němu vyexpedujeme, včetně faktury a tisku štítku, na deset kliknutí,” uvádí obchodní ředitel.
Pár drobností si nechali vytvořit na míru. Úpravy se týkaly:
Přechod na základní verzi Varia trval Snowbitch pět měsíců. V srpnu napojili sklad, v září obchody, v říjnu nový e-shop a v lednu účetnictví. Následující půlrok doplňovali další agendy jako reklamace a správa adresářů.
Jestli se jedna věc úplně nevydařila, tak to bylo načasování. Ve Snowbitch si mysleli, že nový systém zvládnou vybrat za měsíc a v červnu se už pustí do implementace. Jenže výběr se protáhl, a tak se s implementací začalo až na konci léta.
Jenže to už ve skateshopu startuje hlavní sezóna. V srpnu a září si mladí kupují batohy do školy a od října lidé začnou s nákupem vánočních dárků. „Kvůli tomu byla implementace dost náročná,” popisuje Cafourek.
Ale nakonec se ji podařilo zvládnout bez problémů a po zavedení Varia se ve Snowbitch hodně věcí změnilo. Například se výrazně zlepšil tok zboží. Když si předtím chtěl zákazník v prodejně koupit boty a jeho velikost zrovna nebyla, museli prodavači složitě obvolávat ostatní pobočky a zjišťovat, jestli je tam mají.
Nyní se jen podívají do systému a on-line vidí, kde je zboží k dispozici. A zákazníkovi tak můžou hned říct, že jeho velikost mají třeba v Ostravě a že zítra budou boty tady na pobočce.
Výrazně také klesla ztrátovost zboží, které už nemizí v meziskladech. Automaticky se zaznamenává každý jeho pohyb. Díky této spolehlivosti a komplexnosti Varia už nemusí zaměstnanci stále něco dohledávat v různých systémech a mají víc času na vyhodnocování dat.
Vario naplnilo očekávání, která do něj ve Snowbitch vkládali. „Byl to velký obrat k lepšímu. Představte si, že z Wartburgu přesednete do nové Octavie – právě takové to bylo,” říká Cafourek.
Ve Snowbitch za sebou mají pět let s Variem a stále jsou spokojení. „Na naše doporučení si už několik firem Vario pořídilo. Naposledy to byla firma LAID, se kterou úzce spolupracujeme. Obchodují s podobným zbožím a nastavení Varia si udělali podle nás, protože ví, že se u nás osvědčilo,” dodává obchodní ředitel.